Burun Tıkanıklıkları ve Nefes Kullanımı

Dilek Torun Burun ve Nefes

Burun Tıkanıklıkları ve Nefes Kullanımı

Bugün sizlere burun kanallarını açma, burun eti, kemik eğriliği gibi durumlarda yaşanan nefes alma sıkıntıları ile ilgili deneyim ve bilgilerimi paylaşacağım.

Çocukluk ve ergenlik döneminde hatta yetişkinlikte bile bolca sinizüt, alerji ve burun tıkanıklığı yaşayan bununla birlikte geçen ay “tesadüfen” doğuştan “konka bülloza” hastası olduğunu öğrenen bir nefes koçu olarak, bizzat kendi tecrübe ettiklerim ve danışanlarıma tecrübe ettirdiğim yöntemler ile sizlere bu yazıyı yazıyorum.

Burada yazacaklarım kesinlikle bir tıbbi tedavi bilgisi ya da uygulaması değildir. Paylaştığım tüm bilgiler bir nefes eğitmeni ve bu rahatsızları yaşayan biri olarak farkındalığınıza katkı olmak ve yaşam kalitenizi yükseltmek içindir. Öncelikle tıbbi kontrollerinizi yaptırarak, doktorunuzun tedavisini uygulamanız önemlidir.

Doğal, yeterli ve sağlıklı nefes alabilmek için en önemli organımız elbette “BURUN”. Hal böyle olunca onun da sağlıklı olması önem arz ediyor.

Doğduktan sonra oluşan bazı rahatsızlıkların yanında genetik ya da anatomik olarak oluşan rahatsızlıklar da olabiliyor.

Doğumdan sonra oluşan bir rahatsızlığın tedavisi genel olarak, genetik ve anatomik (doğuştan) bir rahatsızlıktan çok daha kolay olabiliyor. Bu nedenle şimdi burada; burun eğriliği, burun eti, geniz eti, burun tıkanıklığı, darbe sonucu oluşan kırık ve eğrilikler için uygulayabileceğiniz, günlük yaşamınızı kaliteli hale getirmenizi sağlayacak bilgiler paylaşacağım

Burun bizim nefes alış verişimiz için oldukça hayati bir organ biraz önce de bahsettiğim gibi. İsterseniz önce burun neden önemli kısacık maddeleyelim.

  • Nefesi, bedenin ihtiyacına göre ısıtır, soğutur, nemlendirir akciğerlere en uygun kalitede ulaştırır
  • Konkalar ve burun boşluğu sayesinde basınç ve türbülasyon sağlar, bedene girecek olan mikropları tutar, filtreler ve nefes verirken dışarı atılmasını sağlar
  • Akciğerleri tam kapasite oksijenle doldurmayı ve en kaliteli şekilde kullanmayı sağlar
  • Sağ ve sol beyin dengesini sağlar
  • Sempatik ve parasempatik sinir sistemi ile ilgilidir
  • Diyaframın çalışması ve psikolojinin dengelenmesi ile direkt ilgilidir
  • Burun kullanılamadığında ağız yolu enfeksiyonları ortaya çıkar, faranjit, laranjit, bademcik gibi rahatsızlıkların sayısı ve şiddeti artar

Burun bedenimizde çok önemli bir yer ve önem sahibi. Ona dışarıdan yapılacak olan her türlü müdahale aslında tüm mühendisliğin, bir daha geri gelmeyecek şekilde bozulmasına sebebiyet verebiliyor. Bu denenle, burunda kemik eğriliği, deviasyon yoksa ve sorun sadece konkalara bağlı ise nefesle çözüm sağlanabilir. Burun eti olanlar için 20-30 gün nefes çalışmalarını, eğer sonuç alamazlar ise cerrahi müdahaleye başvurmalarını öneriyoruz. Aynı şekilde burun eğriliği için de nefes çalışmaları ile burun kullanım kapasitelerini uygun hale getirmelerini öneriyoruz.

Burnunda yaşam kalitesini çok düşüren darbe, kırık, ergenlikle vb. sebeplerle eğrilme yaşayanlar varsa burun kemiklerini düzelttirebilirler ya da törpületebilirler ancak burun etlerinize dokundurtmamanız önemli çünkü burun etleri işlem gördüğünde telafisi olmayan ya da tekrarlayarak aynı işlemlerin sürekli yapılmasına sebep olabilir.

Bugüne kadar gittiğim hiçbir doktor bende böyle bir sorun olduğundan bahsetmemişti. Sinüzit olduğumu biliyordum bununla birlikte burun etlerimde doğuştan bir büyüklük olduğunu bilmiyordum 2 ay öncesine kadar. Tabi bu süre içinde büyüyerek bu seviyeye mi ulaştı yoksa hep böyleydi ve böyle devam mı ediyor hala biliyorum.

Tek bildiğim, hiç nefes alamaz durumlara geldiğimde bunu birkaç dakikalık nefes çalışması ile daha dengeli hale getirebildiğim. Şimdi kendi kullandığım tekniklerle birlikte yapılabilecek tüm çalışmaları açıklamaya çalışayım

1- Burun kanallarını dengelemek için;

Burun kanallarının açıklık seviyeleri 15 dakika ile 8 saat arasında değişiklik gösterir. Yani baktınız sağ burun deliğiniz sol burun deliğinize göre biraz daha tıkalı ( eğer sağlık sorunu yoksa) bilin ki, 15 dakika ile 8 saat aralığında mutlaka sağ burun deliğiniz açılırken sol burun deliğiniz tıkanmıştır.

Bu durum aslında psikolojinizle de direkt etkili olabiliyor. Yani; sağ burun deliği ile sol beyin çalışır ve bu durumda sağ burun deliğinden nefes alıyor iseniz; panik, konsantrasyonlu, heyecanlı, agrasif, mantıksal, sayısal, dinç ve uyanık stresli ya da gergin olabilirsiniz

Diğer yandan sol burun deliği sağ beyin ile çalışır ve bu durumda sol burun deliğinden nefes aldığınız süre içinde daha dingin, yaratıcı, sezgisel, uyuklayan, ağırkanlı, bağışlayıcı ve daha duygusal olabilirsiniz.

Bu konuyla ilgili daha detaylı ayrıca yazılabilir.

Gördüğünüz gibi her ikisinde de hem avantajlı hem de dezavantajlı durumlar bulunuyor. İşte tüm bunları bir dengeye almak, yaşam kalitesini daha iyi hale getirmek için iki burun deliğinizin dengelenmesi hem kolay, hem bedava, hem de bütünsel sağlığınız için mükemmel bir kaynak.

Nasıl uygulanır?

Yoga yapanlar ya da nefes çalışanlar bunu çok iyi bilirler. Bilenler için hatırlatma, bilmeyenler için kaynak olsun.

Yüzük parmağı ve başparmak ile çalışacağız. Sağ ya da sol el fark etmez (sağ el için tarif ediyorum)

Başparmağınız ile sağ burun deliğinizi kapatın ve sol burun deliğinden derince nefes alın, o nefesi biraz içinizde tutun ve yüzük parmağınız ile sol burun deliğini kapatarak sağdan nefes verin, bu sefer sol kapalıyken sağdan nefes alıp başparmakla sağ burun deliğini kapatarak soldan nefes verin. Burada ilk turdan sonra aşağıdaki gibi 21 tekrarla bunu yaptığınızda tüm bedeninizde dengelenme olacaktır. (al-ver 1 sayı)

Sağı Kapat Soldan al – Solu kapat Sağdan Ver ↔ Sağdan al – Sağı kapat Soldan Ver ↔ Soldan al – Solu Kapat Sağdan Ver ↔ Sağdan al – Sağı kapat Soldan Ver ↔ Soldan al – Solu Kapat Sağdan Ver …

Bu çalışmayı burnunda sorun olan ve olmayan, daha dengeli ve irade sahibi olmak isteyen herkes yapabilir

2- Nefesi rahatlatmak için

Bu çalışma ile nefesinizi daha rahat hale getirebilir, mutluluk hormonlarınızı aktive edebilir, psikolojinizi iyi hale getirebilirsiniz.

Bu çalışma ile özellikle gribal durumlarda, alerji, astım ve koah hastalarında derin ve uzun nefes alabilmek, burun kullanımını sağlamak ve oksijenlenmeyi artırmak için çok etkilidir. Böyle durumlarda kişi nefes alamamaktan yakınır ve daha hızlı nefes alıp vermeye çalışır bu da kişiyi yorar. Bu çalışmayı yaptığında hem yorulmamış hem de ciğerlerini yeteri kadar oksijenlendirmiş olur

Aynı zamanda geniz eti, ya da burun eti büyümesi olanlarda da solunum kanallarının açılmasına ve rahat nefes kullanımına yardımcı olur.

Uygulaması; bir sandalyeye 45 derece kalçadan eğilerek oturun. Omurga, boyun ve baş düz olsun kambur durmayın ve boynunuz bükük olmasın. Ellerinizi bacaklarınızın üzerine parmak uçları birbirine bakacak ve dirsekler kırık olarak koyun ( koltukaltını açmış olacaksınız bu sayede) Üst dişlerinizi hafifçe öne çıkartarak, gülümser gibi yapın. (biraz şapşal bir görüntü kabul bununla birlikte etkiyi deneyerek görebilirsiniz) kendinizi zorlamadan ağız ve burundan uzunca ve derin bir nefes alın ve yine uzun ve derin verin. Yapabilirseniz 4 sayıda nefes alın, 4 sayı tutun, 4 sayıda verin, 4 sayı tutun bu şekilde bir döngü yapın 21 kez. Zorlanırsanız 2 sayı ile başlayabilirsiniz.

Nasıl hissediyorsunuz? Paylaşırsanız sevinirim

3 –  Burun kanallarını açma

Bu çalışma asıl burun eti büyümesi, burun tıkanıklığı, horlama, uyku apnesi vb. durumları yaşayan kişiler için etkilidir.

Burada asıl amaç nefes vermek. Çünkü burun içinde herhangi bir nedenle tıkanıklık olduğunda ve nefes almak güçleştiğinde burun içindeki koruyucu tabakalar dışarıdan topladığı mikropları nefes verme güçlü olmadığı için dışarı atamaz, bu da daha fazla hastalığa neden olur. Bu nedenle amacımız hem burun kanallarımızı açmak hem de temizlemek.

Ayrıca diyafram kullanımı ve nefes verme işlemi birbiri için çok önemlidir. Yani diyafram çalışıyor ise burun çalışır, burun çalışıyor ise diyafram çalışır. Dolayısı ile birini toparladığımızda diğerine de etki ediyoruz. Nefes verme kapasitemiz de diyaframımızın ne kadar çalıştığı ile ilgili bize açıkça bilgi veriyor gördüğünüz gibi.

Uygulama;

Başlangıç için 2 saniye ile başlayabilirsiniz bunu en az 4’e çıkarta bilirseniz bir ay içinde nefesinizdeki değişime inanamayacaksınız

Dik bir pozisyonda oturmak önemli. Burnunuzdan 2 saniyede saç diplerinize ya da alnınıza doğru dik ve vakumlu nefes alıp yine burnunuzdan 2 saniyede sümkürürcesine diyaframınızdan ve karın kaslarınızdan da güç alarak nefes verin. Burnunuzun içi temizleneceği için etrafa sümük saçılması çok normal ve aslında iyi bir şey. Yanınızda mendil bulundurmanız işi kolaylaştırır. Bunu al-ver 1 nefes olmak üzer 21 kez yapabilirsiniz. 10 nefesten sonra genziniz yanmaya başlayacak korkmayın gayet normal hatta olmasını istediğimiz bir durum. 21 nefesin üzerine çıkmayın ya da biraz ara verdikten sonra yapın. Mesela sabah, öğlen, akşam üç tekrar gibi.

Fazla yaptığınızda bedeninizi yorarsınız ve bunu istemeyiz. Önemli olan burun kanallarını açmak ve rahat nefes alıp vermeyi sağlamak.

Nasıl hissettiğinizle ilgili yazarsanız sevinirim. Bu sayede soru ve cevaplar ile başkalarına da katkı olabiliriz

4- Burun temizleme

Bunu yapmayı çok seviyorum, hem burun temizliği hem diyaframı güçlendirmeyi sağlıyor. Aslında başka şeyler için de kullanılan bir uygulama olmakla birlikte biz şuan konumuzla ilgili kısımlara bakalım.

Yine bu uygulama ile burun kanallarını rahatlatmak mümkün olduğu gibi, horlama, uyku apnesi, geniz eti gibi gibi durumlar da rahatlatıcıdır.

Uygulama çok basit;

Derin bir nefes aldıktan sonra nefesiniz yettiğinde burundan sümkürerek pompalama yapar gibi o nefesi vermek.

Şöyle tarif edeyim, Burnunuzdan derin bir nefes aldınız ve bu nefesi diyaframınızdan ve karın kaslarınızdan güç alarak hıh hıh hıh hıh ….. şeklinde nefesiniz bitene kadar yapabilirsiniz.

Başlangıç için 7 tekrar yeterlidir, zamanla bedeniniz bunu tanıyacak ve otomatik olarak yapmanızı sağlayacaktır.

Şifa olması niyetiyle, diğer yazılarda buluşmak üzere

Işık ve sevgiyle

Dilek Torun

 

Kategori : Blog Yazıları

Yanıt Bırak

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>