Panik Atak, Astım ve Koah Hastalıklarında Nefes Kullanımı

Dilek Torun Hastalıklarda Nefes

Panik Atak, Astım ve Koah Hastalıklarında Nefes Kullanımı

Panikatak, astım ve koah hastalıklarında nefes kullanımı açısından bakıldığında bir bine çok yakın hatta bazen birbirini tetikleyen rahatsızlıklardır.

Tıp doktoru ve konunun tıbbi bir uzmanı olmamakla birlikte, bir nefes danışmanı olarak sizlerle bu hastalıklarla yaşayanlar ve mevcut sağlığını korumak isteyenler için, günlük yaşamınızda ve atak anlarınızda yasam kalitenizi yükseltebileceğiniz teknikleri paylaşacağım.

Panikatak anında kişi nefes alamadığını düşünerek daha derin nefes almaya çalışır ve bu süre içinde hem akciğerler hem de beden ekstra yorulur. Bu da peşinden daha fazla korku ve paniği açığa çıkartır. Derken yoğun bir kısır döngü ile kişi tamamen panik atak krizinin içinde dalar.

Astım hastalarında nefes almaktan ziyade nefes verme sorunu vardır. Kişi nefes alamadığını düşünse de bunun asıl nedeni tam nefes veremiyor olmasıdır. Akciğerler tam boşaltılmayınca tam nefes almak çok mümkün olmuyor. Dolayısıyla astım tetiklendiğinde kişi daha çok nefes vermek yerine almaya çalıştığında nefesini yeterli alamaz ve astım atağı ile panik yaşadığından mevcut yaşam kalitesi düşer.

Koah hastalarında ise benzer durumlar yaşanmaktadır. Akciğerlerin nefes alıp verme anında aşırı yorulması sonucu yine denge bozulmaktadır.

Astım ve koah için tıbbi tedavi önemli ve öncelikli olmakla birlikte nefes çalışmaları ile desteklendiğinde yaşam kalitesinde oldukça büyük artış elde edilmektedir.

Panikatak hastalarında ise tedaviyi ilaç kullanmak istemeyen hastalar için, çoğunlukla doğru nefes kullanımı ve bazı nefes teknikleri ile elde etmek mümkün olabiliyor.

Bu üç durumda da içerik farklı olsa da nefes alışverişi konusunda kişiler aynı endişeyi ve zorluğu taşırlar. Nefes alamayacaklarını ve hatta bazen boğulacaklarını ya da öleceklerini hissederler. Bu durum da yaşam kalitesi açısında oldukça sıkıntılı tabii.

Gelelim nefes kullanımına;

Kriz/atak ilerlediğinde bazen bu teknikler işe yaramıyor gibi hissedilebilir. Bu nedenle benim size en içten önerim, bahsedeceğim teknikleri yaşamınızın merkezine almanız ve bu nefesleri almak için sağlıklı anların kıymetini bilerek önem vermenizdir.

Amiyane tabirle yumurta kapıya gelmeden nefesimizin kıymetini bilelim.

Evet, yapacağımız şey çok basit, o kadar basit ve etkili ki işte o yüzden günlük hayatınızda önemli yeri ona ayırın derim.

Bir sandalyeye ayaklarınız yere tam basacak ve omuz hizasında olacak şekilde oturun ve 45 derecelik açı ile öne doğru eğilin. Yani dirseklerinizi dizlerinize koyarak oturduğunuz andaki pozisyon gibi düşünebilirsiniz. Bu pozisyonu aldıktan sonra dudaklarınızı ıslık çalar gibi büzün ve alabildiğiniz kadar uzun sürede nefes alın ve yine verebildiğiniz kadar uzun sürede nefes verin.

Sağlığınızı iyi hissettiğiniz zamanlarda bu pozisyona gelip nefesinizi 10 saniyede alıp 10 saniyede vermeye çalışın Kriz anlarında ya da kriz anı geldiğini hissettiğiniz anlarda ise 3 saniye al 3 saniye ver şeklinde kendinizi iyi hissedene kadar uygulayabilirsiniz. Eğer yapabiliyorsanız 5 saniyeye kadar çıkabilirsiniz.

Çalışmayı yaparken uygun iseniz, nefes alıp verirken ıslık sesi çıkarmaya çalışın.

Eğer oturma şansınız yoksa ve ayakta olmanız gereken bir durumda iseniz (yürüyüş, toplu taşıma, asansör vb.) aynı yöntemi uygulayabilirsiniz.

Nasıl mı?

Mekik hareketi çektiğiniz anı düşünün, tam kaburga altından, mide bölgenizden kasılırsınız. Yani hafif öne eğilerek karın bölgenizden değil mide bölgenizden (üst karın) bedeninizi 20-30 derece kadar bükük omuzlarınız da hafifçe öne doğru eğik şekilde, dudaklarınızı erek yukarıda yazdığım uygulamayı aynen yapabilirsiniz.

Bu Çalışmalar ile nefesi uzun kullanarak hem oksijenlenmenizi maksimumum seviyeye taşımış hem nefesinize konsantre olmuş hem de dikkatinizi içinde bulunduğunuz ataktan nefesinize çekmiş ve sürecinizi ustaca ve sağlıklı bir şekilde yönetmiş olursunuz.

Aslında faydalar bununla da sınırlı değil, Yapacağınız bu egzersiz sayesinde diyaframı çalıştırmış olmakla birlikte bedeniniz ve sağlığınız için en ideal nefesi alarak iç ve dış solunum kalitenizi de artırmış olursunuz.

Umarım bu egzersizleri sadece keyifle ve mevcut sağlığınızı korumak için yapıyor olun.

Sağlığınız, nefesiniz bol ve daim olsun

Şifa olması niyetiyle, sevgi ve ışıkla

Dilek Torun

Kategori : Blog Yazıları

Yanıt Bırak

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>